Älä unohda asiakasta!

Idean toteuttaminen ei välttämättä ole helpoin tehtävä. Usein yrittäjä tekee kosmetiikan tuotekehitystä ” toisella kädellä”, vaikka sen pitäisi kuulua yrityksen tärkeimpiin toimintoihin. Aikaa voi hukkaantua kohteen ominaisuuksien tunnistamiseen, vaikuttavien raaka-aineiden ja pakkausten valintaan tai tuotantotapaan. Loppujen lopuksi voi käydä niin, ettei asiakas haluakaan ostaa tuotetta. Palataan lähtökohtaan eli ideaan ja aikaa on mennyt turhaan puoli vuotta, tai jopa useita vuosia ja rahaa on käytetty turhaan. Turhauttavaa, eikö vain?


Asiakaslähtöisyys voi kosmetiikan tuotekehityksessä toteutua usealla tavalla. Asiakas otetaan suunnitteluun mukaan alusta saakka. Tämä onnistuu sekä kuluttajavalmisteissa ja yrityksille myytävissä tuotteissa kokoamalla ryhmä asiakkaita, jotka suunnittelevat ja kommentoivat tuotekehitystä koko sen aikana, jopa ideoivat valmisteen tuotekehittäjän vetämänä.


1) Lähtökohtana voi olla suoraan asiakkaan tarve tai jopa raaka-aine, josta yritys haluaa toteuttaa uuden valmisteen. Asiakkaat voi palkita tuotepaketeilla tai maksaa korvausta osallistumisesta. Tämä toimii samoilla periaatteilla kuin joukkorahoitus, mutta osallistava sellainen ja asiakas antaa yrityksen käyttöön omaa aikaansa.


2) Asiakas voidaan ottaa mukaan ideointivaiheessa, jossa voidaan jo kysyä, ostaisiko asiakas valmisteen ja mitä sisällöllistä ominaisuutta asiakas haluasi valmisteessa olevan. Kysymyksellä haetaan ostopäätökseen vaikuttavia tarpeita, tiedostettuja ja tiedostamattomia.


3) Viimeistään kosmetiikan tuotekehityksen reseptiikan testausvaiheessa asiakas osallistetaan valmisteen käyttökokemuksen kautta – kosmetiikassa aistinvaraiset arvioinnit; tuoksu, väri, rakenne, tuntuma iholla, hiuksissa, päänahassa tai limakalvoilla.


Kosmetiikan tuotekehitysprosessi aloitetaan aina asiakastarpeiden haulla, olipa kehittämisen lähtökohta idea, raaka-aine, tarve saadaan lisää liikevaihtoa, sopiva kalusto tekemiseen tai jokin muu. Asiakastarpeesta kielii myös kilpailijoiden valmisteet, joten on tärkeää tähän rinnalle tehdä kilpailija-analyysi, jotta voidaan asemoida uutta valmistetta markkinoille ja hakea myös ostokengissä kulkevat asiakkaat. Tärkeää onkin erilaistaa tuote ja saada siten se erottumaan myyntihyllyssä tai verkkokaupassa. Helpointa etsiä kilpailijoita on mennä lähimpään vähittäiskauppaan ja tutkia idean kaltaisia valmisteita tai valmisteita, jotka korvaavat valmistetta. Yleensä tuote, jota on paljon tarjolla, myy. Kauppa ei pidä pitkään hyllyssä tuotetta, joka ei kierrä kassan kautta asiakkaalle. Tällainen tuote on myös erittäin kilpailtu ja haasteellinen saada oma tuote kilpailukykyiseksi. Astu asiakkaan saappaisiin ja mieti, minkä tuotteen itse valitsisit monista vaihtoehdoista. Sosiaalisesta mediasta, verkkokaupoista ja yritysten www-sivuilta löytyy myös hyvää materiaalia. Tilasto-ohjelmista haetaan alueellisen, kansallisen tai kansainvälisen myynnin osuutta ja arvioitua kehitystä tuotekategorioissa. Se kertoo globaalista tarpeesta tai tulevista trendeistä – valmistaudutaan ennakkoon tulevaan kysyntään.


Asiakas haluaa kosmetiikkaa johonkin tarpeeseen, ongelman ratkaisuun. Perustarve esimerkiksi puhdistusvalmisteelle voi olla lian peseminen, mutta atooppisen tai akne ihon omistava tunnistaa myös tarpeeksi ulkonäölliset arvot ja kosmeettisen kohteen laissakin sanottu hyvän kunnon ylläpidon. Kun perustarve on toteutunut, haetaan elämyksiä, yhteenkuuluvuutta tai jotain muuta tunnetta, joka vaikuttaakin ostopäätökseen enemmän. Pystytkö luomaan lisäarvon, joka on Sinun asiakkaasi haluama arvo?


Tuotekehityksessä rakennamme tuotteen kerrokset – ydintuotteen ja lisäarvon. Lisäarvo voi liittyä tuotteen sisältöön, pakkaukseen tai sen ulkoasuun. Sisällöllisen lisäarvon saamme aikaiseksi raaka-aineilla tai tuotantomenetelmillä. Innovaatio voikin olla se, että saat valmisteellesi paremman vaikutuksen, kun se tuotetaan eri tavalla kuin kilpailijoilla. Tai voit tehdä säilöntäaineettoman valmisteen käsittelemällä valmistetta estämällä tai tuhoamalla mikrobien kasvun tai suojaamalla valmisteesi hapen haitalliselta vaikutukselta. Menetelmiä on jo olemassa, niistä pitää vain valita oikea juuri Sinun valmisteellesi.

Onko sinulla tuoteidea, jonka haluaisit toteuttaa?

Onko sinulla mielessä uusi tuoteidea tai kysymyksiä liittyen elintarvikkeiden, luonnonkosmetiikan tai eläinvalmisteiden tuotekehitykseen? Me Idea Naturella autamme sinua saamaan tuotteesi markkinoille.  Voit varata maksuttoman ideapalaverin asiantuntijamme kanssa alla olevasta linkistä.